tag:blogger.com,1999:blog-32467924.post5133202031635339481..comments2024-03-04T09:36:30.571+01:00Comments on Idéer, tankar och reflektioner: Slå ihop pendlings- och arbetstiden?Heiti Ernitshttp://www.blogger.com/profile/06298175427120341807noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-32467924.post-65535115898868423402009-02-27T09:29:00.000+01:002009-02-27T09:29:00.000+01:00Ah! Kul initiativ av ABB där - frågan var om det v...Ah! Kul initiativ av ABB där - frågan var om det vara gällde tjänstemännen?<BR/><BR/>För det är ju orimligt som det är idag att vissa får pendla tre timmar om dagen - det är ohållbart i längden; inte sällan är den männen som flyttar på sig på grund av "attraktivare" erbjudanden, och här har vi hela jämställdhetsdebatten igen - frånvarande pappor etc. etc.Heiti Ernitshttps://www.blogger.com/profile/06298175427120341807noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-32467924.post-49600917556808715782009-02-21T16:44:00.000+01:002009-02-21T16:44:00.000+01:00Jag minns att ABB införde pendlingsarbete för mång...Jag minns att ABB införde pendlingsarbete för många år sedan med speciella arbetsvagnar från Stockholm till Västerås. Det var ett bra initiativ, man undrar om det fortfarande fungerar?<BR/><BR/>Själv tillämpade jag kombinationen av arbete och pendling i flera år då jag jobbade i Göteborg. Jag kom överens med min arbetsgivare att tillgodoräkna mig delar av tågresandet som arbetstid och det fungerade utmärkt. En timmes tågresa är faktiskt ofta långt mer effektiv i arbetsväg än en timme på kontoret. <BR/><BR/>Men man borde ställa krav på SJ att införa tysta vagnar även på pendeltåg, att t.ex. hamna ibland ett gäng med stökiga gymnasieungdomar hindrar ju effektivt allt självständigt tänkande, medan direkttåget Borås-Göteborg 6:42 var idealiskt (det som man nu dragit in).Anonymousnoreply@blogger.com