2006-12-28

Niklas W. Bush

Jag satte morgonkaffet i halsen när jag läste Muf-ordförandets Niklas Wykmans debattinlägg i DN idag. Jag trodde i min enfald, att dessa Machiavellianska idéer som han delvis ger utryck för, tillhörde en svunnen tid, och kunde i min tankevärld absolut inte tillskrivas en ung och upplyst människa.
Och då är det framför allt hans omvärldssyn, biståndspolitiken och militarismen som förvånar.
En sak som slog en omedelbart vid läsningen, och ni har säkert tänkt samma sak, är parallellerna till USA och den politik som förs där, som empiriskt på intet sätt har bevisat sin effektivitet eller adekvans.

Det mest skrämmande är att Niklas kanske en dag besitter en maktposition, långt större än idag; vi får hoppas att det inte blir så.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag hoppas exakt detsamma om dig.