2007-06-17

Fick syn på boken ”Familjens Reparationshandbok” från 1977 i bokhyllan och började så lite förstrött bläddra i den. Och jag slogs snabbt av hur mycket den skiljde sig från dagens ”gör-det-själv-böcker” vars ändamål är att guida oss i ett tillsynes oändligt hav av konsumtionsvaror, prylar och mode.

Från förordet:

…Få saker håller för evigt, och i ett hem ställs man titt som tätt inför problemet att någonting behöver repareras eller ersättas med nytt.
För några år sedan var ”slit och släng” ett gångbart motto. Men mot bakgrunden av dagens energiproblem, och med tanke på de djupa grepp som krävs i plånboken för att köpa minsta småsak, känns det allt väsentligare att försöka reparera och underhålla sakerna i hemmet så att de håller längre...

Boken är heltäckande med sina 500 sidor och innehåller också rikligt med illustrationer som steg för steg guidar oss genom hur man lagar och underhåller radioapparater, elvispar, tvättmaskiner, väskor, bestick, böcker, leksaker, kläder, rullgardiner, smycken, korgar och så vidare. Många av sakerna som man idag hellre kastar och köper på nytt, och med tanke på förordet och hur det ser 30 år senare, så kan inte boken ha gjort någon vidare intryck på ”slit och släng” mentaliteten, som är här för att stanna.

I förordet hänvisade man till energiproblemet, men vi har idag gott om energi i Sverige, och som är relativt billigt, i alla fall så pass billigt så att folk inte bryr sig om att spara energi.
Därefter hänvisade författaren till de dyra kostnaderna för hushållen när ständigt nya saker skall inköpas, men så är inte heller fallet idag, där det är dyrare att laga en produkt än att köpa en ny. Det absurda i konsumtions eran blottades nu åter, när de nya och billiga platta TV-apparaterna gjorde intåg på marknaden. Man slängde bokstavligen sina äldre och fungerande TV-apparater på tippen. Allt blir mode- och säsongsbetonat, man ömsar skinn med allt kortare intervaller, ty marknadens kuggar måste smörjas.

Boken hade sitt syfte, energikrisen och de dyra kostnaderna för konsumtionsvaror drev fram en rörelse i motsatts till slit och släng mentaliteten.
Idag är problemet delvis ett annat, bristen på råvaror, utvecklingsländernas intåg till konsumtionssamhället, miljöförstöring och klimatförändringar rimmar illa med den överdrivna konsumtionen.
Vi behöver stanna upp, fundera, reparera och underhålla, konsumera mer tjänster istället för nya produkter.
Men det krävs kunskap för att kunna göra förnuftiga val, och en liknade bok som denna, hade jag gärna sett få en renässans.

2 kommentarer:

Thomas Svensson sa...

Ja, det är märkligt att man trodde "slit och släng"-mentaliteten hade ett slut på sjuttiotalet. Numera är den så obehagligt etablerad att man själv inte tänker på slöseriet då det blivit en vardagsvana.

Jag lagade i alla fall vår CD-pelare, inköpt 1990, idag. Den har en längre tid krånglat och gett skrapande störningar vid vissa frekvenser och vi har kollat efter ersättningsapparater. Men, idag provade jag den enklaste av enkla reparationsmetoder: Jag skruvade isär apparaten, sprayade alla elektroniska komponenter med "electronioc cleaner" och skruvade ihop igen. Efter tio minuter var det enligt sprayburkens instruktion tillåtet att starta igen och hör och häpna: alla missljud var försvunna! Ett litet, men välgörande, sabotage mot marknaden.

Heiti Ernits sa...

"Numera är den så obehagligt etablerad att man själv inte tänker på slöseriet då det blivit en vardagsvana."

Jag känner av den själv, man konsumerar oreflekterat.
Jag får ständigt kämpa för att ändra mitt konsumtionsmönster, och det kräver energi.
Måste jag ha produkten? Vad har den för livslängd? Kan den återvinnas?
Var är den tillverkas? Finns det en annledning varför den är så billig? Går den att reparera?
osv. osv.


"Jag lagade i alla fall vår CD-spelare..."
Klockrent! =)
"Elecronic Cleaner" skulle kunna vara ett av tipsen i boken ;)