2007-01-08

Vinden har vänt.

Det går ingen vidare för de Amerikanska biltillverkarna, och 2007 spås bli ett ödesår för USA:s krympande bilindustri. Världens största biltillverkare General Motors ser ut att lämna positionen till den japanska Toyota, som ligger både teknik och miljömässigt långt före de amerikanska biljättarna , som fortfarande satsar på stora och bensilslukande modeller.
Därför är det inte helt förvånande när GM presenterar deras nya Hybridbil, Chevrolet Volt, på bilsalongen i Detroit i veckan.


Tekniken baseras på sk. Hybridteknik där en batteridriven el-motor är den primära drivenheten, och som backas vid behov upp av en förbränningsmotor, som kommer att finnas i två alternativ, E85 (85 % etanol, 15% bensin) eller biodiesel.
Laddningstiden är ca. tre timmar, och räckvidden med endast batteridrift är ca 65 kilometer; det innebär att under statskörning och liknande omständigheter, så behöver inte förbränningsmotorn kopplas in överhuvudtaget.
Framtiden ligger sannerligen hos denna typ av bilar, även om det satsas mycket på etanolbilar i dagsläget, är etanolproduktionen och den högre bränsleförbrukningen fortfarande ett olöst problem.

Hybridtekniken kommer att revolutionera transportsektorn, och speciellt i kombination med biobränslen. Laddas även batterierna med grön-el, så har vi kommit väldigt långt.
För er som inte anser att bilen endast är ett sätt att ta sig från A till B, så kan det nämnas att Chevrolet Volt accelererar från 0-100 på 8,5sek och toppar ca 193 km/h

-"Vi har blivit gröna", sa GM vice ordförandet Robert A Lutz, när den modernistiska eldrivna konceptbilen Chevrolet Volt premiärvisades.
Och till och med hänvisade till Al Gores film om växthuseffekten.

Marknadsföringsploj eller allvar, det får framtiden utvisa.

Inga kommentarer: