2007-07-02

Rutten fisk?

Vad är avskydd av många, luktar illa, ser oaptitlig ut, är typiskt norrländskt, men smakar himmelskt?
Jag pratar givetvis om surströmmingen.
Låt dig inte luras av lukten och utseendet, den smakar himmelskt, en njutning för gommen.
Jag och min svärfar åt det igår, och ja, jag vet att vi därmed bröt traditionen att äta surströmmingen den tredje torsdagen i Augusti.

Svenskar är inte helt ensamma om att gilla denna fisk (min dragning till surströmmingen är förvisso bevis nog).Vi hade en oerfaren fransman med oss under en surströmmingsprovning, men konstigt nog uteblev reaktionen mot lukten, som annars är så bruklig.
Han menade på att de i Frankrike minsann hade ostar som lukade värre och därmed basta.
Och det bör också noteras att även han gillade strömmingen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är modig du, Heiti!

Själv är jag inte lika lyrisk över denna delikatess, men visst, med tillräckligt med potatis och tunnbröd, så går det ner...