2007-10-23

Ne men skulle man ta och leasa en cykel kanske...

Göteborg Stad har infört möjligheten att hyra leasingcyklar för sina anställda, där den slutgiltiga kostnaden beror på hur ofta du tar cykeln till jobbet (morot).
60-70 kr kostar leasingen per månad och man får köpa loss cykeln efter tre år till restvärde (20 procent av inköpspriset)
De månader man inte tar cykeln har man rätt att ta ut förmånsbeskattad månadskort för kollektivresor.
Jag glömde nästan det bästa, service upp till 1500kr/år ingår.
Jag kan bara gå till mig själv när det gäller att mecka med trasiga cyklar: inget fredagsnöje precis.
Göteborg har även infört några cykelpooler. Cykelpooler bör ligga strategiskt placerade, helst i anslutning till kollektivtrafik så att folk enkelt kan förflytta sig den sista biten.

Fördelarna är många: friskare anställa, mindre trafikproblem, bättre utomhusluft och mindre utsläpp av växthusgaser.
För att använda sig av ett slitet fras, en så kallad win-win situation.

Vi ligger lite efter här i Borås när det gäller cykelburen
förflyttning (lät inte det byråkratiskt eller vad?).
Vi har några tjänstecyklar på kommunen, dock varken leasingcyklar eller cykelpooler.
I stadshuset, där jag jobbar, har vi en tjänstecykel som vi delar med cirka 200 personer.
Den brukar jag gladeligen låna då och då, dammig och full av spindelväv.

2 kommentarer:

Erkki din kontorsgranne sa...

Ja men det är för att Borås Stad är så snåla. Detta var ju en klockren idé går den att driva till sin spets på något sätt?

Heiti Ernits sa...

Sant! Men många föredrar utrycket "ekonomisk"...
Ehum, kortsiktigt tänkande kallar jag det =)
Absolut, vi försöker driva frågan i Borås, men än har vi inte fått något riktigt gehör från majoriteten när det gäller att få in detta i budgetarbetet.
Vi släpper inte frågan, den är viktig!