2007-12-28

Ekonomisk analfabetism

Det råder en väldigt stor efterfrågan på vindkraftstekniker för tillfället.
För att kunna möta kraven har Strömsunds kommun startat den första kvalificerade yrkesutbildningen för vindkraftstekniker.
Man behöver inte skåda i kristallkulan för att inse att fler liknande utbildningar kommer att startas runt om i Sverige inom en snar framtid.
Synergieffekterna av en grön omställning är således fler arbetstillfällen.

För några veckor sedan debatterade jag kärnkraft på SVT:s hemsida.
Att den gröna sektorn ger fler jobb var ett av argumentet som jag framlade.

Varvid jag fick denna kommentar:

”Detta var det dummaste jag hört idag. Du vill alltså IRRATIONALISERA ekonomin?
Här försöker vi hela tiden göra mer på färre personer, för att få bättre välfärd
och tillväxt, och du vill slösa bort arbetstillfällen på ingenting!?
Snacka om ekonomisk analfabetism!”


En rätt vanlig föreställning är jag rädd.

1 kommentar:

Unknown sa...

Har samma problem med okunnighet i min bransch. Man måste sluta titta ensidigt på kostnader och se på "value for money" eller "Value for enviroment". Det senare begreppet har jag aldrig sett, jag kanske har myntat något nytt. Varsågod att använda allihop ;-)