Frankrike, närmare bestämt Pernod stärker ytterligare sitt grepp i dryckesbranschen i och med köpet av Svenska Vin och Sprit. Man kan i och med köpet konstatera att topparna i näringskedjan är allt annat än dynamiska. I den globala marknadsekonomin äter de större fiskarna alltid de mindre; plånboken avgör, precis som i det här fallet (även om det i just det specifika fallet innebär att staten får in mer pengar). På tal om uppköpta nationalklenoder så äger Pernod idag majoriteten av Whiskydestillerierna på Skottland (men även på Irland), naturligtvis till Skottarnas stora förtret. På 1970-talet gick Whiskyförsäljningen dåligt och många destillerier hotades av nedläggning tills Pernod ryckte in med den stora plånboken. Om man föredrar småskalighet och mångfald när det gäller företagande och tycker att konkurrens är väldigt viktigt faktor, så är denna affär inte så upplyftande. ”Pernod Richard drivs av en törst att bli störst”, har någon skrivit om Pernod. Och jag är tveksam om störst alltid är bäst.
2008-03-31
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Instämmer som vanligt helt och fullt, och vill också passa på att framföra ett tack till den tänkvärt lustiga bilden :-)
Skicka en kommentar