2008-11-28

Kulturella Allmänningar

Aladdin (Tusen och en Natt), Atlantis, Skönheten och Odjuret, Askungen, Davy Crockett, Sleepy Hollow, Herkules, Guldlock, Ringaren av Notre Dame, Djungelboken, Oliwer Twist, Pinocchio, Robin Hood, Snövit, Törnrosa, Tre musketörerna, Skattön, Det susar i säven, Lilla sjöjungfrun osv.

Tänker vi då på Kenneth Grahame, H. C. Andersen, Bröderna Grimm, Walter Crane, Victor Hugo, Rudyard Kipling, Charles Dickens, Carlo Collodi, William Langland, Alexander Dumas och de otaliga berättelser, myter och sagor som har förts vidare från generation till generation som under lång tid har berikat det kulturella ekosystemet.

Eller tänker man Walt Disney? Efter lite sökande på nätet inser man snabbt att Walt Disney har nyttjat våra kulturella allmänningar på ett friskt och promiskuöst sätt –

Walt Disney har inte byggt upp någonting från tomma grunden utan byggt på och modifierat redan existerande kulturella entiteter; det behöver inte vara något fel i det – kopiering, modifiering och vidarebyggen bör uppmuntras och bejakas: Det är utveckling.

Men det olyckliga sker när Disney patenterar det redan existerande. Se t.ex. detta patent från 1934 (Des. 91,989, Serial No: 50,266) – här har företaget tagit patent på de "tre små grisarna" (utseendemässigt) som i grund och botten är en folkfabel.

Dessutom har Disney lyckats med konststycket att upprepade gånger övertyga den Amerikanska kongressen att flytta fram patenttiden. Upphovsrättsskyddet har först utökats från 75 år till 95 år (enligt lagförslag 1998).

Resultatet är beklämmande: Disney har friskt utnyttjat våra kulturella allmänningar (cultural commons) mer eller mindre gratis (om inte annat förhållandevis billigt) och själva kraftfullt motarbetat att någon annan skall kunna bygga vidare på deras eget arbete. Och inte bara det – skattebetalare (främst i USA) har genom sina skattemedel upprätthållit det dyra efterlevnadssystemet (domstol, myndigheter, processer, kontrollorgan etc.).

Orättfärdigt? Det tål att tänkas på.

PS. Nästa år går patentet på Musse Pigg ut – den ropar redan Kopimi!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Antingen så är det bara det att jag är som jag är, eller så ligger det något i min omedelbara reaktion att enda sättet att upphäva slika idiotier (äta myror? patentera grisar?) att i massiv skala bryta mot kopieringsförbudet.

En hel legion som unisont svarar

"I am Xerox!"

när patentadvokaterna får dåndimpen är det enda som hjälper. Politikerna som idag sitter vid rodret kommer aldrig förstå det här, är min bistra övertygelse.

Heiti Ernits sa...

Rikard:

Risken finns ju (och är högst trolig) att man även i fortsättningen kommer att se "kultur" som någonting som skapas from-scratch "inom" huvudet på en "kulturskapare"...Läs mitt nästa inlägg om Peter Barnes - Capitalism 3.0...


http://heiti.blogspot.com/2008/11/capitalism-30.html

Barnes menar att man skall inrätta en stiftelse - i det här fallet för de kulturella allmänningarna - som skall fungera som en fördelningsmekanism. Företag/kulturskapare får betala "hyra" för den kulturella allmänninger..t.ex. Disney för "De tre små grisarna"....rätt kontoversiellt idag - men inte när man ser kultur i ett vidare perspektiv: som ett ekosystem av tankar, ting, begär osv. osv...


"I am Gucci! Kopimi!" :)

Heiti Ernits sa...

Rikard:

"att i massiv skala bryta mot kopieringsförbudet."

Mer promiskuositet, helt enkelt :)