2009-01-19

Topp-fyra

Idag börjar miljöpartiets medlemsomröstning om hur EU-parlamentslistan kommer att gestaltas inför EU-parlamentsvalet den sjunde juni. Listan är öppen och innehåller 58 (30 fastställda) duktiga och engagerade politiker från hela landet. Jag tänkte att jag skulle – väldigt kort - pusha lite extra för mina topp fyra kandidater; här kommer de (utan inbördes ordning):


Zaida Catalán, är en oerhört duktig, orädd och erfaren politiker – som har ett brett register av politiska hjärtefrågor; Zaida brinner för demokrati-, integritets- och jämställdhetsfrågor och har imponerat på mig under flera debatter med sitt pondus, lyhördhet och politiska kunnande; jag är övertygad om att hon kommer att vara en stor tillgång i Europa.
Läs Zaidas presentation; här är hennes hemsida.



Karl Palmås, är en frisk fläkt och en fri radikal inom den gröna rörelsen; Karl har visserligen ingen politisk ”erfarenhet” – med det är, i detta fall, snarare positivt. Karl är engagerad i frågor som alternativa ekonomier, mikropolitik, integritetsfrågor och ekologiskt helhetssyn som inbegriper mer än bara ”det naturliga”. Jag tror att Karl skulle göra mycket nytta på EU-nivån – och även där vara en frist idéfläkt och en katalysator inom de rådande tankeekologierna, i det ibland alltför solida politiska etablissemanget.
Läs Karls presentation; här är Karls Blogg.


Birgitta Losman, är en väldigt driven och skicklig politiker från Bollebygd; Birgitta, som idag är aktiv inom regionen, är väldigt kunnig när det gäller klimat- och miljöfrågor. Jag har haft nöjet att vid upprepade tillfällen träffa Birgitta – bland annat under valrörelsen 2006. Det hade varit oerhört roligt ifall en Sjuhäradsbo skulle ta sig ända fram till Euparlamentet!
Här är Birgittas presentation; här är hennes hemsida.




Carl Schlyter, är en veteran inom den gröna rörelsen, och har under de senaste fem åren varit Miljöpartiets representant i Europaparlamentet; få politiker äger den karisma och brinnande retoriska förmåga som Carl besitter. Han har en lång erfarenhet av europeisk politik och har ett väl etablerat nätverk på den Europeiska arenan.
Här är Carls presentation; här är hans hemsida.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ojoj, Heiti - du är alltför snäll - tack för puffen!